Školy a vzdělávání
Povinné základní vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v Česku je možné:
- v běžné základní škole – dítě navštěvuje běžnou ZŠ a má vypracovaný individuální vzdělávací plán a svého asistenta
- v systému škol samostatně zřízených pro žáky se zdravotním postižením – tj. ve speciálních školách
Rodič - zákonný zástupce - si může vybrat na jakou školu své dítě přihlásí.
Mateřské školy
- povinnost přijmout dítě do MŠ je v tzv. předškolním roce dítěte (v běžné spádové MŠ podle místa bydliště)
- speciální mateřské školy jsou nejčastěji při základní škole speciální, nejsou dostupné všude
- odklad povinné školní docházky je možný maximálně o dva roky, tzn. do zahájení školního roku, ve kterém bude mít dítě 8. narozeniny
Základní školy
- běžné ZŠ přijímají žáky se speciálními vzdělávacími potřebami tzv. integrací - má vypracovaný speciální vzdělávací plán, podle kterého se učí; ve třídě je k dispozici asistenta pedagoga
- základní školy speciální (respektive praktické) jsou často zřizovány ve větších městech, děti jsou do nich zařazovány se souhlasem rodičů na základě vypracovaného plánu vzdělávání ze speciálně pedagogického centra
- žáci, kteří potřebují speciálně pedagogický přístup
- podmínky pro výuku - speciální pedagog, malé skupiny žáků, speciální učebnice, sešity, rozvrh, klidné prostředí, rehabilitace, zcela individuální přístup
- desetiletá školní docházka
- vzdělávací program se dělí na 4 stupně - nižší (3 roky), střední (3 roky), vyšší (2 roky), pracovní (2 roky)
- základy sebeobsluhy, pracovních dovedností s předměty denní potřeby, rozvoj psychických a fyzických schopností
- získání vědomostí, dovedností a návyků pro maximální zapojení do společnosti
Střední školy
Po ukončení povinné školní docházky se žáci mohou dále vzdělávat v těchto vzdělávacích institucích:
- praktická škola (1 rok a 2 roky)
- odborné učiliště (2 a 3 roky)
- střední odborné učiliště (pokud žák splní požadavky pro přijetí a jeho zdravotní způsobilost to dovoluje)
Praktická škola s jednoletou přípravou je určena pro žáky s těžším mentálním postižením, s více vadami, s autismem, kteří kvůli zdravotním či jiným problémům nemohou studovat jinou školu. Hlavními předměty je zde rodinná výchova, ruční práce a praktická cvičení. Žáci se zde připravují většinou na práci v chráněném prostředí.
Praktická škola s dvouletou přípravou je určena pro žáky, kteří ukončili základní školu praktickou nebo speciální v nižším než devátém nebo ve zvláštních případech v devátém ročníku základní školy. Cílem školy je prohloubení znalostí získaných v povinné školní docházce a osvojení manuálních prací dle vybraného oboru.
Odborné učiliště je svým uspořádáním podobné střednímu odbornému učilišti. Žáci si zde prohlubují a doplňují znalosti získané v základní škole speciální a připravují se na budoucí profesi (např. kamenické, kovářské, pekařské, prodavačské, zámečnické práce a další).
Speciálně-pedagogická centra
Jsou zřizována jako součást mateřských škol speciálních, základních škol praktických nebo speciálních, ale mohou fungovat i samostatně. Služby poskytují dětem od tří let.
Činnosti speciálně pedagogického centra:
- vyhledávání dětí s mentálním postižením
- komplexní diagnostika
- vytváření individuálního plánu pro žáky (postup při péči a podpoře o žáka)
- poradenství při výběru školy nebo zaměstnání
- zapojení rodin a pedagogů do individuálního plánu
- zapůjčování odborné literatury, rehabilitačních a kompenzačních pomůcek
- sociálně právní poradenství
- SPC připravují komplexní podklady pro zařazení žáka do mateřských škol speciálních, základních škol speciálních a praktických
- pomoc při integraci žáků do mateřských, základních, středních škol
Pokud potřebujete v oblasti školního vzdělávání poradit, obraťte se na nás. Naše poradenství je bezplatné.